Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_1200x600_20150708

 

Co mam kupić po kompakcie?

Aparat DSLR czy systemowy? Wyjaśniamy różnice.

Chcesz coś zmienić? Kusi Cię coś lepszego, z większymi możliwościami niż ma Twój kompaktowy aparat cyfrowy? W takim razie czas na aparat z wymiennym obiektywem i najwyższą jakością obrazu. Dla wielu jest to równoznaczne z cyfrową lustrzanką czyli aparatem DSLR. Może się jednak okazać, że lepszy dla Ciebie będzie aparat DSLM z nowej generacji cyfrowych aparatów bezlusterkowych. Postaramy się wyjaśnić, bez używania technicznego żargonu, niektóre z różnic, o których warto wiedzieć przed zakupem.

 


 

Brak lustra to mniejsze wymiary i waga

Nazwa mówi wszystko: cyfrowe aparaty lustrowe (DSLR) zawierają mechaniczny układ lustra. Zabiera on miejsce i oczywiście zwiększa wagę. Z kolei aparat DSLM działa bez lustra, dzięki czemu może być mniejszy i lżejszy. Obiektywy także są odpowiednio mniejsze i lżejsze – bez utraty jakości czy jasności. Aparaty DSLR (korpus z obiektywem) potrafią bez problemu ważyć kilkaset gramów więcej od na przykład aparatu DSLM z serii LUMIX G.

Przy szybkim teście w sklepie różnice mogą nie wydawać się istotne. Ale jeśli zabierzesz aparat w podróż lub przypadną Ci obowiązki fotografa na rodzinnym spotkaniu, odczujesz wdzięczność za każdy zaoszczędzony gram.

Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_mirrorless_478x250_20150708

Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_Picture_Quality_478x250_20150708

Obraz najwyższej jakości w aparatach DSLR i DSLM

DSLR to synonim najwyższej jakości obrazu. To zrozumiałe, ponieważ ta konstrukcja miała 100 lat na wyrobienie sobie marki. Ale dziś porównywalne modele DSLR i DSLM idą łeb w łeb w wyścigu wydajności. Bezlusterkowe aparaty systemowe dają taką samą, a w wielu obszarach nawet lepszą, jakość obrazu. Główną różnicą pomiędzy tymi systemami jest układ lustra, który nie ma wpływu na jakość zdjęć.

Nasza rada: nie daj się oszołomić rozmiarem matrycy czy dużą liczbą megapikseli.

Więcej pikseli niekoniecznie przekłada się na wyższą jakość zdjęć. Większe znaczenie ma konstrukcja systemu i cały układ przetwarzania obrazu, które w systemie LUMIX G są ze sobą idealnie zgrane. Tylko to gwarantuje, że aparat rejestruje żywe kolory i szczegóły nawet w trudnych warunkach oświetleniowych.

Autofokus: wygodny i precyzyjny

System autofokusa musi być precyzyjny i szybki, by ułatwiać fotografowanie. Aparaty DSLR (z lustrem) i DSLM (bez lustra) osiągają to przy użyciu fundamentalnie różnych technologii. Samo lustro uniemożliwia aparatom DSLR oferowanie wielu możliwości dostępnych w bezlustrowych aparatach DSLM. W aparatach LUMIX G wystarczy użyć ekranu dotykowego i dotknąć szczegółu obrazu, na którym chce się ustawić ostrość. Może to być naprawdę dowolny punkt w kadrze. Aparat DSLR nie daje takiej swobody – wybór ograniczony jest do wskazanych punktów autofokusa.

Kolejną ogromną zaletą aparatów z serii LUMIX G jest cicha migawka – przydatna w sytuacjach, gdy nie chcesz zakłócić ciszy. Dla odmiany charakterystycznego kliknięcia aparatów DSLR nie można wyłączyć, ponieważ jest ono mechaniczne.

Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_Autofokus_478x250_20150708

Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_Live-View_478x250_20150708100% obrazu wizjera. Tutaj z efektem selektywnego koloru.

Wizjer: widzę Cię…

Jedną z największych różnić pomiędzy DSLR i DSLM jest zasada działania wizjera. Wizjer elektroniczny w aparatach LUMIX G wyświetla w czasie rzeczywistym – na żywo – 100% tego, co widzi obiektyw. W aparatach DSLR niewielka część obrazu jest niewidoczna, co oznacza, że czasami dopiero na gotowym zdjęciu zobaczysz, czy stopy zmieściły się w kadrze.

Kolejna różnica: wizjer w aparatach LUMIX G pokazuje, jak zdjęcie będzie wyglądać po zastosowaniu wybranych efektów wizualnych czy ustawień ekspozycji – jeszcze zanim je zrobisz. W trybie ręcznego ustawiania ostrości można nawet powiększyć fragment obrazu w wizjerze elektronicznym i precyzyjnie wyostrzyć wybrany szczegół. W przeciwieństwie do aparatów DSLR wizjer aparatu systemowego może być używany do zdjęć i filmów.

Filmy: kinowa jakość i niezwykła łatwość

Powiedzmy, że chcesz sfilmować poruszający się obiekt. Teraz wyobraź sobie, że w aparacie DSLR cały czas musisz ręcznie ustawiać ostrość. Dla odmiany nagranie idealnych filmów z ruchomymi obiektami aparatem LUMIX G to dziecinna igraszka. Wystarczy nacisnąć przycisk wideo i zacząć filmować. Inteligentny tryb automatyczny (iA) rozpozna sytuację i wybierze odpowiedni tryb. Twarze są automatycznie rozpoznawane i wyostrzane.

Także jakość obrazu jest wprost kinowa. Modele z serii LUMIX G nagrywają w rozdzielczości Full HD (50p) lub nawet 4K ultra HD.

Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_Film_478x250_20150708

Obiektywy wymienne: pełna swoboda

Praktycznie do każdej sytuacji i dla każdego budżetu można znaleźć właściwy obiektyw. Jednak prawie każdy producent aparatów ma własny system łączenia ze sobą korpusu i obiektywu. Ale nie wszyscy. Podczas prac nad pierwszymi aparatami DSLM firmy Olympus i Panasonic utworzyły pierwszy standard „mikro cztery trzecie” (MFT), którego mogą używać wszyscy producenci. To duża zaleta, ponieważ aparaty LUMIX G mogą używać nie tylko obiektywów LUMIX G, ale także innych obiektywów MFT firmy Olympus i innych producentów.

Obiektywy MFT są zazwyczaj mniejsze i lżejsze od konwencjonalnych przy porównywalnym zakresie ostrzenia. Do tego, nawet jeśli zechcesz używać obiektywów innych niż MFT, nadal będzie to możliwe przy użyciu adaptera.

Panasonic_LUMIXG_DSLRvsDSLM_TOFY_selection_478x250_20150708

Twój styl? Twój aparat?

Dobra informacja: technologia LUMIX DSLM to sprzęt na długie lata. Co lepsze, masz naprawdę bogaty wybór. W serii LUMIX G znajdziesz modele do wszystkich obszarów fotografii. Profesjonalista z branży kreatywnej, który chce też nagrywać wideo 4K, znajdzie coś dla siebie, tak samo jak trendsetter, który potrzebuje wyjątkowo stylowego aparatu. Tu możesz dowiedzieć się, który aparat systemowy jest dla Ciebie.