Wakacje

 

Jako zawodowy fotograf, spędzam praktycznie cały swój czas robiąc zdjęcia zgodne z wytycznymi i na zamówienie agencji reklamowych, pod konkretne wizualizacje. Każde takie zdjęcie ma swój deadline i cel. Wydaje mi się, że to ogromna różnica między profesjonalistami a amatorami, ci pierwsi muszą robić zdjęcia: na czas, mieszczące się w budżecie i będące odpowiedzią na brief – niezawodnie!

Dlaczego by nie dać wakacyjnego zlecenia fotograficznego samemu sobie? Narzucić sobie termin, np.: 1 dzień, aby sfotografować zadany temat? Praca pod niewielką presją może być dobrym ćwiczeniem.

Ja zleciłem sobie jednodniową wycieczkę nad morze, z której miałem wrócić z ciekawymi zdjęciami zrobionymi w trakcie zaledwie kilkugodzinnej sesji. Zabrałem ze sobą Lumixa G2 i trzy obiektywy:
14-42mm, 45-200mm I 7-14mm.

Pogoda była zmienna, w jednej chwili słońce na błękitnym niebie, a za chwilę deszcz i szarość.
Z tego względu postanowiłem robić wszystkie zdjęcia w trybie z priorytetem przesłony i pozwolić aparatowi dobrać odpowiedni czas naświetlania.

Jednocześnie, obserwowałem czy czas naświetlania jest odpowiedni dla danego tematu czy stylu zdjęcia.

 

Zdjęcia na zewnątrz wykonywałem przy Balansie Bieli w ustawieniu Dzień pochmurny, z kolei wewnątrz przy ustawieniu Tungsten (Światło Żarowe). Wszystkie zdjęcia zapisywane były w Max Raw oraz niewielkich plikach jpeg na potrzeby edycji. Wszystkie zdjęcia robiłem „z ręki”, zdecydowałem nie brać ze sobą statywu dla większej swobody ruchów i mobilności.

 

Zrobiłem kilka zdjęć karuzelom w ruchu, próbując oddać prędkość i ruch przy następujących ustawieniach: 

ISO: 800

Obiektyw: 14-42mm

Czas naświetlania: 1/10 s.

Przysłona: f 4

Balans Bieli: Tungsten (Światło Żarowe)

Aby zrobić ciekawe zdjęcie wieży i zjeżdżalni, czekałem aż w kadrze pojawi się kilka mew, które świetnie współgrały z szarym niebem. Dla tego zdjęcia zastosowałem następujące ustawienia:

ISO: 100

Obiektyw: 7-14mm (at 13mm)

Czas naświetlania: 1/500 s.

Przysłona: f 8

Balans Bieli: Pochmurny Dzień

 

Gdy kątem oka zauważyłem łodź żaglową, pospiesznie zmieniłem obiektyw na 45-200mm I udało mi się zrobić ciekawe zdjęcie z farmą wiatrową obok łodzi. Ustawienia przy tym zdjęciu były następujące:

ISO: 100

Obiektyw:  45-200mm (ustawiony na 200mm)

Czas naświetlania: 1/1600 s.

Przysłona: f 5.6

Balans Bieli: Pochmurny Dzień

 

Podobne ustawienia zastosowałem, żeby uchwycić latawiec na niebie i inne szersze ujęcia. Szybkie i skuteczne działanie oraz nieustanne poszukiwanie ciekawych ujęć to klucz do świetnych zdjęć. Oczywiście musisz być ostrożny, aby w miejscu publicznym nie zakłócić niczyjej prywatności, zwłaszcza gdy w pobliżu znajdują się bawiące się dzieci. Z tego właśnie względu ja staram się nie robić zdjęć, które wyraźnie przedstawiają osoby.

 

Zawsze gdy wyjeżdzam na tydzień lub dłużej, staram się znaleźć trochę czasu – bez mojej lepszej połowy – na zrobienie dobrych zdjęć. Często wstaję przed świtem, aby odwiedzić miejsce, które fotografowałem za dnia. Robię wtedy zdjęcie tej samej scenerii we wczesnym świetle poranka, następnie odwiedzam to miejsce, aby zrobić zdjęcie w zmierzchu.

Jeszcze nie miałem wakacji w tym roku, ale zebrałem trochę wakacyjnych zdjęć z ostatnich 18 miesięcy. Przy niektórych z nic korzystałem z filtra polaryzacyjnego, który likwiduje odbicie światła podobnie do okularów przeciwsłonecznych, lub też filtrów gradacyjnych Cokin ND.

 

Sekret świetnych zdjęć wakacyjnych to połączenie uważności i czasu poświęconego wyłącznie na robienie zdjęć. Poniżej kilka moich wskazówek:

Wskazówka 1: Dostosuj Balans Bieli do panujących warunków –  nie zostawiaj go w trybie Auto (ustawienie automatyczne, które skutkuje uzyskaniem “najprawdziwszego” koloru). 

Wskazówka 2: Wracaj do ulubionych miejsc aby fotografować te same widoki wielokrotnie, możesz uzyskać dużo lepszy efekt np.: o świcie niż o zmierzchu.

Wskazówka 3: Zawsze bierz pod uwagę różne punkty widzenia, niektóre ujęcia najlepiej wychodzą „z dołu”. Dlaczego nie spróbować ujęć z różnych wysokości wiedząc, że możesz je potem edytować?

Wskazówka 4: Jeżeli możesz to fotografuj w ustawieniach ‘Raw’ i poddawaj zdjęcia obróbce, to da Ci dużo więcej kontroli. 

Wskazówka 5: Próbuj wypełnić kadr, nie skupiaj się tylko na jego środku, ale również na krawędziach kadru.

Wskazówka 6: Zainwestuj w filtr polaryzacyjny i zestaw filtrów gradacyjnych ND, np.: Cokin.

Wskazówka 7: Utwórz kopię zapasową swoich zdjęć na komputerze lub pamięci przenośniej. Jeżeli możesz zrób również kopię na CD!

 

P.S. Oddalam się, aby spakować walizki na 10-dniowy wyjazd na Minorkę. Zabieram Lumixa GF1 I obiektyw podstawowy 20 mm – który moim zdaniem jest idealnym towarzyszem podroży.

 

Phil Surbey.

 

 

Tagi: ,

Komentarze członków

  1. karola91 skomentował 6 sierpnia 2013 w 12:27 pm

    Lumixa GF1 -idealny towarzysz, idealne zdjęcia, czego więcej potrzeba, aby uwiecznić nasze wspomnienia?

  2. tombed skomentował 3 października 2013 w 11:18 am

    No dobra a kiedy nowy poradnik? Pojawiły się nowe aparaty (typu GX7), może coś o nich?

  3. p.korzyk skomentował 31 października 2013 w 2:12 am

    Fajne te karuzele w ruchu 🙂

  4. marlon skomentował 3 listopada 2013 w 4:49 pm

    jak dla mnie zdjęcie tej wieży/zjeżdżalni najfajniejsze z całego zestawu 🙂

Skomentuj

Musisz być zalogowany jako zalogowano by skomentować.